Instalacja oraz kompilacja pluginów Counter-Strike 1.6 [AMXX]

W dzisiejszych czasach wiele osób wciąż uwielbia grać w Counter-Strike 1.6, jedną z najbardziej kultowych gier FPS w historii. Jednym z powodów, dla których ta gra jest tak popularna, jest możliwość dostosowania rozgrywki do swoich potrzeb poprzez instalację pluginów. Pluginy pozwalają na dodanie nowych funkcji i modyfikacji do gry, dzięki czemu gracze mogą cieszyć się jeszcze większą różnorodnością w rozgrywce.

W tym poradniku pokażemy Ci, jak zainstalować pluginy CS 1.6 za pomocą AMX Mod X — popularnego narzędzia do zarządzania pluginami na serwerach Counter-Strike 1.6. Krok po kroku przejrzymy proces instalacji, aby pomóc Ci w uzyskaniu interesujących dodatków do swojej gry.

Czym jest AMX Mod X i jakie są jego możliwości?

AMX Mod X to popularne narzędzie do zarządzania pluginami na serwerach gry Counter-Strike 1.6. Jest to rozszerzenie silnika HLDS (Half-Life Dedicated Server), które pozwala na dodanie nowych funkcjonalności do gry za pomocą wtyczek, czyli tzw. pluginów. AMX Mod X działa na większości platform serwerowych, w tym na systemie Windows, Linux. Jednak częściej serwery Counter-Strike 1.6 czy też Counter-Strike: Global Offensive bądź Counter-Strike 2 są oparte na systemach Linux.

AMX Mod X oferuje wiele możliwości w zakresie zarządzania pluginami na serwerze CS 1.6. Między innymi oferuje:

  • Instalacja oraz zarządzanie pluginami — dzięki AMX Mod X możemy w łatwy sposób instalować nowe modyfikacje na nasz serwer, czyli, inaczej mówiąc, pluginy.
  • Tworzenie oraz modyfikacja pluginów — Osoby, które mają większe doświadczenie mogą również tworzyć pluginy, które umożliwiają dostosowanie gry do własnych potrzeb.
  • Kontrolowanie graczy — AMX Mod X oferuje możliwości takie jak: kickowanie, banowanie, czy ogólnie kontrolowanie graczy. Dzięki niemu można zapewnić bezpieczną i przyjazną atmosfere na serwerze.

W skrócieAMX Mod X to narzędzie, które umożliwia dostosowanie rozgrywki w Counter-Strike 1.6 do swoich potrzeb i preferencji. Dzięki niemu można wzbogacić grę o nowe funkcje i wtyczki, a także zarządzać serwerem i graczami w sposób łatwy i bezpieczny.

Przygotowanie stanowiska oraz kompilacja pluginów

Przed rozpoczęciem instalacji pluginów na serwerze Counter-Strike 1.6 konieczne jest przygotowanie odpowiedniego środowiska. Pierwszą i podstawową rzeczą jest wybór odpowiedniego kompilatora. Obecnie na serwerach Counter-Strike 1.6 dominuje wersja AMX Mod X 1.9+, która charakteryzuje się stabilnością i bezpieczeństwem działania, posiada mniej błędów oraz oferuje o wiele więcej funkcji. Jeśli korzystamy z wersji AMX Mod X 1.8.3, również pluginy mogą mieć problemy — wszystko zależy od kodu, na którym są oparte. Pluginy będą działać również na wersji 1.10, jednak jeśli używamy wersji AMX Mod X 1.8.2 lub niższej, konieczne będzie przekompilowanie pluginów ponownie i dostosowanie kodu do tamtejszych czasów, ponieważ wiele funkcji w tych wersjach różni się od nowszych lub nie były jeszcze dostępne. Dlatego warto zwrócić uwagę na wersję kompilatora oraz AMXX, a także na biblioteki, które wykorzystujemy przy pisaniu pluginów, aby zapewnić ich kompatybilność.

Przygotowałem dla Was dwie wersje kompilatora, wszystkie zawierają podstawowe biblioteki.

Kompilator pod AMX Mod X 1.8.2 - Pobierz kompilator
Kompilator pod AMX Mod X 1.9+ - Pobierz kompilator

O co dokładnie chodzi z nazwami plików — amxx, sma oraz inl?

  • Pliki z końcówką SMA — Pliki te zawierają kod źródłowy napisany w języku AMXX-Pawn. Ten kod źródłowy stanowi podstawę do naszego pluginu. Należy jednak pamiętać, że serwer nie jest w stanie odczytać tego pliku bez odpowiedniej kompilacji, dlatego nie ma potrzeby przesyłania pliku SMA bezpośrednio na nasz serwer.
  • Pliki z końcówką AMXX — Pliki z tym rozszerzeniem to skompilowane pluginy, które wymagają skompilowania pliku SMA z użyciem odpowiedniego kompilatora. Skompilowany plugin należy wrzucić na nasz serwer do odpowiedniego folderu.
  • Pliki z końcówką INL — W tych plikach możemy umieszczać zmienne, definicje czy też funkcje, które po dołączeniu do głównego pluginu (sma), zostaną skompilowane razem ze sobą. Format ten pozwala na lepszą optymalizację kodu oraz styl kodowania, ponieważ umożliwia wyodrębnianie powtarzających się fragmentów kodu i umieszczenie ich w osobnych plikach 

Wytłumaczenie katalogów, oraz plików naszego kompilatora, które nam są potrzebne do skompilowania naszego pluginu.

  • compiled — W tym katalogu zostanie "wypluty" nasz skompilowany kod, który będzie gotowy do wrzucenia na serwer. (katalog sam się utworzy po skompilowaniu pluginu)
  • include — W tym katalogu znajdziecie wszystkie potrzebne biblioteki do skompilowania Waszego kodu.
  • compile.exe — Program, który jest nam potrzebny do skompilowania pluginu. 

Jak skompilować plugin?

Jeżeli przeczytaliśmy wszystko wyżej oraz pobraliśmy nasz kompilator, musimy wrzucić pliki SMA do głównego katalogu naszego kompilatora. 

Lista katalogów z kompilatora

Gdy już mamy nasz plugin wrzucony, wystarczy, że klikniemy plik compile.exe. Po kliknięciu ukaże się nam okno "CMD" w którym zostanie wyświetlona między innymi nazwa naszego pluginu (SMA). Oczywiście jeżeli plugin zostanie prawidłowo skompilowany, oraz jest napisany bez błędu nie powinien nam się pojawić żaden "warning" ani "error" czyli nasze okno powinno wyglądać tak:
Kompilacja pluginów

Po prawidłowej kompilacji plugin zostanie "wypluty" do katalogu compiled 
Plik AMXX

Dlaczego kompilacja lokalna, a nie przez np. Strony WWW?
Odpowiedź jest dosyć prosta. Kompilatory dostępne online są często ograniczone w porównaniu z lokalnymi kompilatorami, które możemy zainstalować na naszym własnym komputerze. Przede wszystkim, online kompilatory zazwyczaj nie mają dostępu do dodatkowych bibliotek, które mogą być potrzebne do poprawnej kompilacji naszego kodu. Dodatkowo wiele z tych kompilatorów jest już przestarzałych i korzysta z wersji AMXX 1.8.2 lub nawet starszych, co może być problematyczne, zwłaszcza gdy chcemy korzystać z najnowszych funkcji i bibliotek. Innym ważnym problemem związany z korzystaniem z kompilatorów online jest fakt, że zazwyczaj nie mamy pełnej kontroli nad procesem kompilacji. To oznacza, że nie możemy dodać dodatkowych parametrów do kompilacji, które mogą być potrzebne do naszego kodu. Dodatkowo, korzystając z kompilatora online, możemy narazić się na to, że nasz kod zostanie zapisany na serwerze kompilatora, co może stanowić, że ktoś będzie posiadać twój kod pluginu. Z tego powodu lepiej kompilować plugin lokalnie by mieć wszystko pod kontrolą.

Instalacja pluginów AMXX oraz wytłumaczenie najczęściej używanych katalogów

Jakie katalogi są najczęściej używane, gdy pobieramy gotowe pluginy? Wszystkie niżej wymienione katalogi znajdują się w addons/amxmodx.

  • configs —  tym katalogu możemy znaleźć między pliki konfiguracyjne naszych pluginów, ale również znajdziemy pliki konfiguracyjne pluginów standardowych. Jest to bardzo ważny katalog, ponieważ większość ustawień naszych pluginów możemy dostosować właśnie w plikach znajdujących się w tym folderze.
  • data — W tym katalogu znajdują się pliki językowe naszych oraz standardowych pluginów. Dodatkowo w tym katalogu znajduje się zapis naszej TOP'ki serwera (TOP15), oraz jeżeli używany jest plugin, który posiada bibliotekę fVault, zapis również znajduje się w tym katalogu. Jest to bardzo przydatny folder, jeśli chcemy dostosować nasze pluginy do języka, w którym grają nasi gracze.
  • plugins — W tym katalogu znajdują się nasze skompilowane pluginy w formacie AMXX, gotowe do użycia na serwerze. Po prostu wrzuć plik .amxx do tego katalogu, oraz dopisz go do pliku plugins.ini, a plugin zostanie załadowany podczas wczytywania nowej mapy.
  • scripting — W tym katalogu znajduje się cały kod źródłowy AMX Mod X, który jest używany do kompilacji naszych pluginów. W tym folderze znajdziemy również pliki z rozszerzeniem .sma, które są plikami źródłowymi naszych pluginów.

Powyższe katalogi stanowią podstawę instalacji pluginów na serwerze Counte-Strike 1.6 przy użyciu AMX Mod X. 

Standardowa instalacja pluginów na nasz serwer. (Większość dostępnych pluginów wgrywa się tak samo, więc tutaj będzie podana najłatwiejsza reguła wrzucania pluginów)

  • Pliki SMA — Pliki, które zwierają kod źródłowy nie powinny być umieszczane na naszym serwerze, owy kod nie jest w ogóle czytany przez serwer, więc nie musi sie tam znajdować. W razie jakiegoś włamu potencjalny hajker nie otrzyma kodu pluginu. 
  • Pliki INC — Pliki, które posiadają to rozszerzenie nie muszą być również umieszczane na naszym serwerze, są one tylko dla nas i naszego pluginu. 
  • Pliki AMXX — Pliki z tym rozszerzeniem są to nasze pluginy, które należy umieścić w katalogu addons/amxmodx/plugins. Po umieszczeniu naszego pluginu należy dopisać go w naszym plugins.ini, plik ten znajdziemy w addons/amxmodx/plugins. Plugin dopisujemy w taki sam sposób jak pluginy wyżej, czyli np. 
// ...
; Configuration
statsx.amxx
pausecfg.amxx
statscfg.amxx

nazwapluginu.amxx 			; Krotki opis pluginu

Musisz być zalogowany, aby dodać komentarz...

Komentarze

Brak komentarzy